Att katalysera aha-upplevelser

Under ett läsår för omkring tio år sedan arbetade jag som gymnasielärare i matematik och fysik. Det var fantastiskt och frustrerande på samma gång.

Att få ge förutsättningar för aha-upplevelser är bland det roligaste och mest tillfredsställande jag gjort: att se elevernas ögon glimma till, att vara med just där och då någon förstår, att se personer prestera mer än de själva trodde möjligt! Det var det fantastiska.

Det förtogs dock av att arbetet som lärare är fyllt med för mycket annat än det som jag tyckte så mycket om. För mycket ovidkommande, för mycket felprioriteringar, för mycket icke-klassrum. Jag har alltid haft svårt för organisationer som inte lever som man lär. Det var det frustrerande.

Men, det jag tog med mig var den euforiska känslan i elevernas aha-upplevelser! När en person förstår någonting, vet mer, bryter mentala stigar, förändras till det bättre, blir mer.

Den känslan, det bästa med lärarjobbet, kommer ofta under coachtillfällen. Det finns en enorm styrka i coach-processen och -metoderna, och det är fantastiskt att få vara med just där och då en insikt föds, när klienten skiner upp och plötsligt förstår.

Just eftersom att jag som coach inte har svaret, inte förklarar eller leder tankegångar i någon riktning, utan lösningen helt ligger hos klienten gör att insikter ofta blir extra starka och värdefulla.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *